Rakennekynnet vai vegaanikauppareissu?

24.11.2015

Tiedättehän, kuinka meidät kuluttajat tykätään lokeroida, segmentoida napakasti omiin bokseihin. Perheelliset ja sinkut. Ekohipit ja luksusmimmit. Kaupunkimiehet ja maalaismussukat. Korkeatuloiset ja matalapalkkaiset. Itse olen kyllä tyyppiesimerkki siitä, että seilaan aika hyvin laidasta laitaan siinä, mitä tulee kauneuteen ja terveyteen.

Viimeaikoina lähiympäristössäni on ollut pinnalla veganismi. Töissä meidän viisihenkisestä tiimistä minä olen ainut ei-vegaani. Imagine that! Ei siis mitään kevyttä kasvissyöntiä, vaan ihan vegaanimeininkiä. Samoin ystäväni kertoi, että heidän perheensä (jossa kaksi alle kaksivuotiasta lasta) kokeilevat vegaaniutta muutaman kuukauden ajan.

Itsehän olin kala-kasvissyöjä varmaankin kuusi vuotta. Sitten mulla oli vuosia sitten semmoinen laihdutusproggis, jonka aikana otin vaalean lihan takaisin ruokavalioon. Ja sitten kun tulin raskaaksi, huomasin himoitsevani nimenomaan punaista lihaa. Siitä lähtien sekä minä että perheemme on syönyt täysin sekaruokaa.


Tiedän hyvin kaikki argumentit lihan syömistä vastaan ja jos itsekin yhtään asiaa pysähdyn pohtimaan, poistaisin heti ruokavaliostamme sen punaisen lihan ja vähentäisin muunkin lihan ehkä kertaan viikossa. Jopa kokonaan kaiken pois. Miksi sitten en tee sitä? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Väittäisin, että mielikuvituksen puute; mun mielestä kun lapsen lemppariruokaa on just ne makaroonilaatikko ja lihapullat ja nakit - ja en kykene niitä viemään häneltä pois (tai köh, vaihtamaan soijavaihtoehtoon). Lisäksi asiaa vaikeuttaa se, että on perheen ainoa aikuinen, jolla tämmöinen ideologinen ja terveydelläkin perusteltu intentio on/olisi.

No entäpä sitten kauneushommat?

Miten voikin olla, että samaan aikaan haluaisin olla kuin Kourtney Kardashian SEKÄ kuin Maria Nordin. Mun mielestä olisi ihana olla yhtä huoliteltu kuin tyyliin Kardashianin siskokset. Jos minulla olisi överisti enemmän rahaa, niin voisin hyvin käydä kerran kuussa kynsihuollossa, ottaa hiustenpidennykset, jotkut kevyet irtoripset sekä kestopigmentoinnin kulmiin. Hell, jos tälle linjalle lähdetään, niin jopa olen joskus puolivitsillä miettinyt uusia tissejä!

Ihailen huoliteltuja naisia, jotka on tyylikkäästi puettuja (yleensä kalliisti) ja ovat selvästi käyttäneet aamulla peilin edessä enemmän kuin (allekirjoittaneen tyyliin) 10 minuuttia.


Mutta samaan aikaan - herranjestas miten paljon haluaisin karsia meidän(kin) kodista ja arjesta kaikki turhat kemikaalit pois. Ihan turhaan pyykkejä pestään tuoksuaineilla. Kynsilakassa on vaikka ja mitä - silti mä lakkaan kynsiäni ihan koko ajan ja myös räplään käsillä nassuani, eli varmasti hengitän ne kaikki höyryt, mitä lakasta irtoaa. Muovilelujen sijaan haluaisin lapselle (lähes) vain puisia. Hiusvärit ne vasta myrkkyä onkin, joten mulla on jatkuva omanvärinkasvatusprojekti, joka kaatuu säännöllisesti ensin raitoihin ja sitten kevytväriin.

Intoilen läheisilleni myös uusimmastani ihastuksesta, eli kuukupista. Ei enää epäekologisia siteitä tai paikkoja kuivattavia tampooneja. Hell, rouva Nordin kirjoitti juuri hiljattain blogissaan, että Alwaysin uudet tuoksuvat siteet sisältävät vaikka sun mitä ja semmoisenko joku haluais laittaa vaikka sun just sinne?

Olenko yksin, vai kokeeko siellä ruudun toisella puolella joku muukin saman tyyppistä idoli-identiteetin jakautumista? 

Loppuun kuitenkin idolilistan ehdoton kuningatar. Jos joku (julkisuuden välittämän kuvan mukaan) kuplii elämäniloa ja vetää loistavalla asenteella, niin Maria Montazami. Tämä nainen voi hyvin aamulla intoilla vegaanismoothiesta viedessään vaatteita hyväntekeväisyyteen ja päättää iltapäivällä ostaa impulssiostoksena veneen :D Yes. Ja! Fantastic!


EDIT: väsyneenä bloggaamista - unohdin ottaa kuvista lähteet ylös. Nolo. Anteeksi.

7 kommenttia:

  1. Iih, niin hauska postaus! Ja totta! Nämä taitaa olla näitä meidän sukupolven haasteita. Ainakin itseni tunnistan! Olen tällainen tylsä keskitien kulkija kaikessa, joten keskitietä mennään näissäkin asioissa. Yritän välttää ylimääräistä kemikaalikuormaa välttämällä hajustettuja tuotteita (tähän tuli vielä lisäbuustia kun siskollani todettiin hajusteyliherkkyys, tosi ikävä vaiva) niin pesuaineissa kuin kosmetiikassa - ne ovat usein turhia. Toisaalta, hyvää parfyymia en voi vastustaa! Jännä muuten, että siskoni reagoi paljon enemmän esim. johonkin Omo-pesuaineen tuoksuun kuin laadukkaaseen eau de parfymiin.
    Aika- ja rahapulan takia mulla ei ole rakennekynsiä tai ripsiä ym. mutta JOS joku tarjoaisi ne mulle ilmaiseksi työajalla otettuina, niin en kyllä tosiaankaan kieltäytyisi. Kesäisin varpaankynsien geelaukset ovat nii-iiin ihanat, että voin kuvitella, miten mahtavaa olisi, jos kädet olisivat yhtä huolitellut joka päivä. Enkä sitten tiedä, onko se kemikaalikuorma yhtään kevyempi, jos lakkaa kuitenkin kotona kynsiään silloin tällöin... Tosin noista ripsistä olen kuullut, että monella aiheuttavat silmien kanssa ongelmia ja mulla on jo muutenkin niin rasittavan kuivat ja kutisevat silmät, etten ole uskaltanut lähteä kokeilemaan. Niin ja juuh, mikäs siinä, voisin mä ne uudet tissitkin huolia... sellaiset pienet, mutta jotka olis lähempänä sitä, mitkä mulla oli ennen imetystä.

    Kilometrikommentti jatkuu...

    Vielä ruuasta. Siinä mulla on paljon petraamisen varaa. OK, yritän ostaa satokauden tuotteita, eli silloin kun raaka-aineita on järkevä ostaa. Lihan määrää meillä voitaisiin hyvin vähentää ja ollaan itse asiassa vähennettykin, mutta ei vielä tarpeeksi. Kasvisten määrää on lisätty. Maito on yksi sellainen, mitä olen miettinyt... pitäisikö sitäkin vähentää? Monet ovat kertoneet hyvistä vaikutuksista maidon pois jäännin myötä, mutta kyllä meillä maitotölkki on vielä vakiovieras ruokapöydässä.

    Niin joo ja yksi vielä. E-pillerit. Olen lopettanut ne muiden syiden takia, mutta plussaa on ympäristövaikutus. Ne ovat aika myrkkyä myös muille kuin käyttäjälle itselleen, mm. vesistöille.

    Ugh. Olen puhunut ;) ;) Pointtina siis tiivistetysti, että ei monikaan taida siihen lokeroon mahtua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, ihana Suvi! Hihittelin täällä ääneen sun mahtavaa kilometrikommenttia :) Joo, mullekin tosiaan työajalla ja ilmaiseksi kynnet sekä ripset. Ja niin, ettei luonto eikä oma kroppa rasitu :D Ja tosiaan, ei täälläkään haaveena mitkään D-kupit vaan ihan ne semmoiset tutut A:t, jotka oli juurikin ennen sitä, kun poika niitä ravintolana käytti :D

      Ja toi maito. Ai että. Maito. Siitäkin kun ollaan niin montaa mieltä! Eilisen pohdintarutistuksen jälkeen päädyin siihen, että vedetään nyt perheenä edes 1kk pelkkää kasvisruokaa (kala ok), niin onpahan sitten edes jotain tehty :) Ja kaivan vaikka väkisin jostain esiin ne lapsillekin uppoavat hyvät vegereseptit :)

      Huippu kommentti, keep em coming :)

      Poista
  2. Mahtava postaus! :) Itse olen tasaisen tien tallaaja, eli kelaan keskellä kaikke etten vain vahingossakaan lokeroituisi mihinkään! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) :) Pysy vaan tiukasti keskellä tietä, sisko! :D

      Poista
  3. Mä niin samaistun! :D Nimimerkillä sorruin tässä äippälomalla katselemaan Kardashianeja ja nyt oon koukussa. Ihailen nimenomaan kanssa Kourteyn lookkia. Ja Khloen asennetta! Toisaalta taas hirvittää ne esim. kymmenen makuuhuoneen talot neljälle ihmiselle ja tonnin korvikset ymsyms. Haluan ajatella, että jos olisin ite yhtä rikas, niin antaisin omastani myös muille enkä eläis ite ihan niin leveesti. Uudet tissit kyllä olis ihan kivat ja nykyään sorrun yhä useemmin haikaileen entisten perään. :D

    Mulla on tässä ollut päällä pieni, hyvin hidas elämäntapojen muutos etenkin ruokavalion suhteen. Kasviksia meillä näkyy ehkä kerran viikossa, ihan oikeasti. Se on jo huolestuttavaa! Haluaisin syödä kaikkee ihanaa värikästä ja terveellistä, mikä koostuis vähintään puoliks kasviksista, mutta jotenkin ei onnistu. Tekosyitähän ne kaikki syyt on, mutta suurin syy on oma (ja etenkin Miehen..) nirsous ja uskaltamattomuus. Siskoni on ollut jo muutaman vuoden kasvissyöjä ja sieltä varmasti irtoaisi jotain vinkkejä köyhänkin kukkarolle. Mutta mua välillä ällöttää ruokapöydässä sen pöperöt, koska ne joko näyttää tai haisee epäilyttävälle..

    Mun omat idolit on joko just Kardashian-tyyppisiä edustavia (ja törkeen rikkaita) kaunottaria tai huipputerveellistä elämää edustavia fitness-mimmejä. Toisaalta nekään harvoin on ihan hirveen vaatimattomia ekoihmisiä. Niin hankalaa kun ei yks ihminen repee kaikkeen! Kunhan jompaankumpaa idoliääripäätä edes lähestyisi niin hyvä olisi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti, kiitos tosi paljon :) Lähetäänkö tytöt porukalla Tallinnaan hankkimaan uusi entisenlainen rintavarustus? :P Kaikkensa sitä lapsilleen kyllä antaa! :)

      Tsemppiä ruokavaliomuutokseen. Ne parhaat muutokset tuleekin just hitaasti. Tänään itse tein kardinaalimokan, eli skippasin iltaruuan ja nyt iltapalalla sitten tulikin syötyä ihan överit. Nutellalla kuorrutettuna :D

      Poista
    2. Joo mä oon mukana! Saiskohan niistä jotain ryhmäalennusta? :D

      Haha, Nutellakuorrutteet kuulostaa niin tutulta! Itsehän vetelin eilen iltapalaksi jotain laihdutusteetä ja pari digestivekeksiä Nutellalla. Vähensin jopa Nutellan määrää puoleen tavallisesta, koska laihdutus, ja silti sitä oli aivan riittävästi.. :)

      Poista

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan