Kiinnostaako vyöhyketerapia?

15.9.2015

Kävin eilen toisen kerran vyöhyketerapeutilla. Nimittäin, sen viime kerran jälkeen sydämeni on voinut paljon paremmin. JEE! Käsittelyn jälkeen pari päivää oli huonompaa, mutta siitä hän varoittelikin. Kuulema keho reagoi saatuun hoitoon ja rauhoittuu sitten sen jälkeen.

Tänään töissä kollega kysyi, että "mitä se vyöhyketerapia on, en ole koskaan kuullutkaan?" Hyvä kysymys. Helpommin selität vaikkapa fysioterapian tai hieronnan. Lähdin ihan tutkimaan netistä vyöhyketerapian määritelmiä ja törmäsin tosi ärsyttävään suomi-englanti -käännökseen. Siinä missä englanniksi käytetään termiä alternative medicine (vaihtoehtoinen lääketiede), suomeksi puhutaan uskomushoidoista. Aika.. öö.. semioottinen termi, etten sanoisi :)


Itse olen sen verran universumihippi, että uskon reiki-hoitoihin, akupunktioon ja erilaisiin energioihin. Siispä suuntasin avoimin mielin vyöhyketerapiaan. Vyöhyketerapiassa ymmärretään kehosta löytyvän erilaisia heijasteita, jotka keskittyvät erityisesti jalkapohjiin, käsiin ja korvanlehtiin. Minulta on nyt molemmilla kerroilla käsitelty kaikkia noita. Lisäksi korvan heijastepisteisiin on hoidon jälkeen jätetty pienet magneetit jatkamaan ratojen puhdistamista. Käsittääkseni sama toimintalogiikka, kuin akupunktiossa. Kivempi vaan kulkea nämä magneetit korvissa, kuin akupunktioneulojen kanssa :D

Ainut harmi hoidossa on kova hinta, jota ei todellakaan työterveys tai Kela korvaa. Kuitenkin, jos elämässään johonkin rahaa käyttää, niin kyllä oma terveys on niistä ykkönen. Jos vyöhyketerapialla esimerkiksi välttää jonkun operaation tai jatkuvan lääkityksen, niin onhan se nyt keholle aika paljon parempi vaihtoehto. Pidän myös siitä ajatuksesta, että tässä hoidetaan aina kipujen ja vaivojen syytä, ei vain poisteta tai vähennetä oireita.


Ihmiset ovat erilaisia ja varmasti kaikille vyöhyketerapia ei sovi. Itsellä nyt on kuitenkin niin hyvät kokemukset takana, että voin lämmöllä suositella ainakin kokeilemaan! Varmasti on paljon kiinni siitä, että sattuu myös löytämään osaavan terapeutin, jonka kanssa myös ns. kemiat kohtaavat. Minulla kävi tässä tuuri, hoitaja on aivan ihana ja todella sympaattinen. Hän myös sanoi, että selvästi minun keho vastaa hyvin hoitoon, koska saatiin jo kerran jälkeen vastetta aikaan. Olenkohan muuten koskaan kertonut, että eräs reiki-hoitaja näki muutama viikko ennen minun raskaaksituloa, että tulen saamaan poikavauvan! Niin, ja myös yhden ystäväni molemmat lapset ovat lähteneet syntymään vyöhyketerapialla "käynnistettyinä" :) Sattumaa vai ei? ;)

Kysynkin nyt mielenkiinnolla, onko sinulla kokemuksia vyöhyketerapiasta tai muista vaihtoehtoisista hoitomuodoista? Kuulisin tosi mielelläni tarinoita :) 

ps. tässä se paikka, jossa olen käynyt, jos joku haluaa vinkin! http://www.elonaskel.fi

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista lukea sinun kokemuksista :) Olen itse käynyt reikihoidossa, mutta en ollut siitä niin vakuuttunut. Ehkä se riippuu paljon mielentilasta ja asenteesta. Kiropraktikolla olen toisaalta käynyt todella useasti (en tiedä lasketaanko tämä vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin??) mutta hän sai muutamalla naksahduksella ja painalluksella mm. minun kovan päänsäryn loppumaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kommentoit! Oon kuullut aiemminkin hyviä kokemuksia kiropraktiikasta. Niin, "koululääketieteen" ja vaihtoehtoisten hoitojen raja on häilyvä - ja jos minulta kysytään, niin saisi olla vieläkin häilyvämpi. Oon ihan fiiliksissä esim. Sofianovan kaltaisista "terveyskeskuksista", joista saa niin koululääketieteen hoitoja, kuin kaikkia pehmeämpiäkin hoitomuotoja. (tosin, itse tuolla en ole käynyt, mutta toimintaperiaate viehättää)

      Reiki riippuu kans varmasti paljon hoitajasta ja monesta muusta sen hetken tilanteesta. Se pitää vielä itsekin lisätä, että reikihän ei ole todellakaan mitään "näkemistä" tai ennustamista, vaan mun reikihoitaja vaan hoidon jälkeen sanoi, että hänelle joskus hoidon aikana tulee selviä mielikuvia mieleen ja hän nyt rohkeni mulle tämän sanoa, koska oli niin kaunis ajatus. Muuten hoidon mä tunsin lämpönä ja myös kosketuksena silloin, kun hoitaja ei oikeasti koskenutkaan. Myös muistan, että mun maha alkoi pitää ihan kamalaa kurnimismeteliä, mutta onneksi siitä oli varoitettu etukäteen :D

      Poista

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan