YHTEISTYÖSSÄ SUKHI-MATOT
Puhun täällä blogissa aika vähän työasioista, mutta nykyistä edeltävä työpaikkani oli Suomen UNICEF. Olin val-ta-van onnellinen ja ylpeä, kun pääsin tuonne töihin. Olin siinä kohdassa elämääni lopen kyllästynyt pinnallisiin ihmisiin, itsekeskeisiin uraohjuksiin ja siihen, että maailmassa iso raha tuntuu löytävän niiden luo, joiden luona iso raha jo on. Kaipasin muutosta ja sitä sain. UNICEF on edelleen mielestäni maailman hienoin järjestö, joka toimii joka päivä, jokaisessa maailman nurkassa sen eteen, että huominen olisi parempi. Auttaen niitä meistä heikoimpia, jotka apua kipeimmin kaipaavat, eli lapsia. Kestävästi, eli niin, että lopulta apua ei enää tarvita.
Tämä postaus ei kuitenkaan käsittele UNICEFia, vaan halusin yleisesti tulla pohtimaan sitä, mitä me kaikki voimme arjessamme tehdä paremman maailman eteen. Tällä hetkellä työpaikkani on jälleen yksityisellä sektorilla ja olen siitä onnellisessa asemassa, että (etenkin normaalilla palkalla) minulla on mahdollisuus tehdä valintoja sen suhteen, mitä ostoskoriini laitan. Tämä siis sen lisäksi, että kuulun siihen maailman onnekkaaseen osaan, joka pystyy suhteellisen helposti maksamaan asumisensa, lasten menot ja jääpä vielä vähän rahaa huvitteluunkin.
Arjessa sitä harvoin tulee ajatelleeksi, että itseasiassa jokainen ostoskärryn valinta on tietoinen tai tiedostamaton päätös sen suhteen, millaisessa maailmassa haluamme elää. Otanko sen hiukan kalliimman Reilun kaupan kahvin ja tuen oikeudenmukaista tuottajien kohtelua? Valitsenko edullisen muutaman euron paidan, joka kestää käytössä korkeintaan vuoden - vai laitanko hieman enemmän rahaa laadukkaaseen vaatteeseen, joka kestää käyttöä, pesua ja kulutusta.
Kirjoitin hetki sitten täällä blogissa makuuhuoneemme uudesta matosta ja lupasin vielä toisen postauksen yhteydessä palata siihen, mistä matto oikein on hankittu. Sain sen blogiyhteistyönä, joka on tavallinen tapa meidän bloggaajien saada satunnaista korvausta tekemästämme työstä, joka joillain toki on enemmän harrastus, joillain ihan päätoiminen työ. Sukhi-matoilla on ihana tarina takanaan ja markkinointiviestinnän ihmisenä rakastan tarinoita brändien takana.
Sukhin perustanut hollantilainen Nasia Burnet teki Royal Academy of Arts -oppilaitoksessa opiskellessaan useita matkoja Nepaliin, Intiaan ja Marokkoon, mikä innoitti häntä viemään paikallista käsityökulttuuria myös muiden saativille. Hän halusi saada käsityöt tarjolle mahdollisimman ekologisina tuotteina, ilman AZO-aineita tai allergeeneja sisältäviä väriaineita.
Sukhi on nepalia ja tarkoittaa onnellista. Sukhin toiminnan periaatteena onkin toimia vastuullisesti sekä mattoja valmistavien käsityöläisten suuntaan, että mattoja ostavien asiakkaiden suuntaan. Tehdä kaikista ketjun ihmisistä onnellisia. Matot toimitetaan koteihin ympäri maailmaa suoraan käsityöläisiltä, ilman väliportaita. Voikin siis todeta, että tämän lähemmäksi vastuullisuus+laatu -yhdistelmää on hankala päästä. Matto on ihana käyttötuote, joka tekee paljon sisustukseen, minkä lisäksi on ihana tietää, että omalla matolla on tarina ja sen käsityönä tehnyt ihminen on saanut työstään kunnollisen korvauksen sekä arvostusta työlleen.
Voin siis lämmöllä suositella Sukhi-mattoja, mikäli haluat tehdä kaikin puolin kestävän ja kauniin valinnan.
Miten paljon sinä mietit ostokäyttäytymisessäsi vastuullisuutta?
Paljonko olet valmis maksamaan extraa, jos tiedät, että tuote on vastuullisesti tuotettu?
Kuvat: Sukhi-matot
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti